Tolong Klik Sini Jap

Thursday, November 17, 2011

Bagaimana Mengatakan Tidak?

Mungkin kawan-kawan pernah mengalami situasi yang sering aku lalui ni. Bila kawan kita asyik ajak join MLM, suruh beli barang yang dia jual. kita tak berminat sebenarnya. tapi hati dan perasaan kawan jugak kita perlu jaga. sebab, kadang-kadang ada gak kawan-kawan yang kita tak dapat nak berterus terang atas beberapa faktor. so, kat sini saya kongsikan tips bagaimana nak tolak ajakan kawan secara halus tanpa menyinggung hatinya..

  1. AMBIL MASA - maknanya jangan terus mengatakan tidak. cakap kat dia yang kita perlu kan masa untuk berfikir.
  2. FIKIR BERULANG KALI - adakah ini satu keperluan atau kehendak? kalau semata-mata nak jaga hati kawan, lupa kan la...
Menolak cara halus tanpa perlu kita katakan TIDAK kat dia:
  • jangan jawab telefon bila dia call
  • buat-buat lupa nak jawab SMS
  • bila jumpa buat-buat ada kerja lain
  • bila dia start nak cerita pasal bisnes dia, kalau dah tak dapat lari buat-buat tukar topik lain
insyaallah, lama-lama dia akan paham sendiri. kalau tak paham-paham gak baru la anda keluarkan perkataan-perkataan ni:
  • maafla, saya memang berminat. tapi buat masa ni saya betul-betul sibuk. nanti saya agak free sikit saya jumpa awak yer
  • maaf la.. suami/mak/ayah saya tak izinkan saya join bisnes ni
  • ooo company ni yer.. saya baru tau yang suami saya dah lama join. tapi dia tak aktif pun.. setakat nak jaga hati kawan jer. (selalunya kebanyakan MLM kalau suami register, isteri pun automatik sekali)
ok..  tu jer untuk kali ni.. harap-harap bermanfaat yer kekawan.. peace.. ;)

1 comment:

  1. huhu.......aku xsempat baca pos ko yg ni......... weh pe nak buat ni........huhuhuhuhu...... aku rasa xrela btul la, mnyesal, teraniaya, & xdiberi pilihan.........

    ReplyDelete